HYVÄ UNI – Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet Virpi Raipala-Cormier

Posted by | 19/01/2018 | Uncategorized | No Comments

bath-oil-2510793_1280

Unettomuus liittyy perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan lähinnä sydämeen, tunteiden keisariin sekä munuaisten kuntoon, joka on vastuussa koko hermostosta. Kokonaisvaltaisten munuaishoitojen avulla voidaan saada pysyvästi parempi uni ja lieventää nukahtamisvaikeuksia. Oireita voidaan lievittää sisäisesti nauttimalla rauhoittavista kasveista esim. kamomillan ja kanervan kukista, humalan emikävyistä, sitruunamelissan lehdistä (Tuutu –yrttitee) tai virmajuuren juurista valmistettua yrttiteetä hunajan kera noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Liian myöhään ei paljon kannata juoda, ettei yöllä pissata.

Ayurveda ja joogaohjeissa suositellaan unen tuloon maidon juontia (vaihtoehtoisesti kaura ja mantelimaito yms.) johon sekoitetaan kardemummaa, kanelia ja hunajaa. Kalsiumin lisäannos voi olla avuksi unen saannissa, etenkin Vata-tyypille.

Ihana iltarituaali rauhoittumiseen on kokovartalo kylpy tai jalkakylpy. Lämmin kylpy rauhoittaa jo sellaisenaan, mutta yrtti- ja eteeristen öljyjen (mm. Laventeli tai Rentouttava Kylpysuola) käyttö lisää tehoa. Myös rauhoittavia yrttiuutteita (Unilintu) voidaan käyttää yrttiteen sijaan. Melatoniini on ollut luontaistuote- ja apteekkialan eräs myydyimpiä tuotteita viime vuosina. Liian tuhti ateria myöhään syötynä voi aiheuttaa myös unettomuutta ja painajaisia. Puhelimet ja tietokoneet on hyvä jättää pois reilusti ennen nukkumaan menoa, koska niiden sininen valo virkistää ja informaatio stimuloi mieltä.

Jalkakylpyjen lisäksi ulkoisena hoitona hierotaan lämmittävää yrttisalvaa (Lohikäärmesalva) jalkapohjiin, nilkkoihin ja alaselkään, johon voidaan lisäksi päälle laittaa lämmin kauralämpöpakkaus (Paras ystävä) tai kuumavesipullo. Alaselän alueella lämpö hoitaa munuaisia, jotka vastaavat koko hermostosta. Stressaantuneen ihmisen hermosto on usein kovilla ja munuaisia tukemalla autetaan ihmistä jaksamaan. Makuuhuoneen tuuletuksesta ja toisaalta riittävästä lämmityksestä on syytä huolehtia. Pää saa olla viileässä, mutta keho lämpimänä. Alaselän ja jalkojen lämmikkeenä voi käyttää vaikkapa lampaantaljaa tai lämpöpakkausta. Vuodevaatteiden on hyvä olla luonnonkuituisia.

Ihminen tuskastuu helposti, kun uni ei tule. Siksi psyyken tueksi kannattaa varata yöpöydän lähelle rentouttavaa musiikkia ja mielialaa kohottavaa kirjallisuutta. Mielialaharjoituksena voidaan kuvitella vaaleanviolettien ja -sinisten värien hoivaa; sitä kuinka ne ovat energeettisesti joka puolella ja ikään kuin sulavat kehon sisälle rauhoittaen koko olemusta. Makuuhuoneen seiniin kannattaa valita mielialaa rauhoittavia värejä kuten vaaleanpunaista tai vaaleansinistä. Lisäksi viiden hoitojakson shiatsuhoito, aromaterapeuttinen käsittely tai muu rentouttava hoito voi tehdä ihmeitä. Meditaatio ja rauhallinen jooga ovat erinomaisia mielialan rauhoittajia. Lyhyt iltakävely raittiissa ilmassa tyhjentää myös mieltä turhista ajatuksista. Perinteinen kiinalainen unensaantikeino on painella 81 kertaa munuainen-l -pistettä jalkapohjassa, joka on heti päkiän alla keskellä jalkapohjaa. Korvan unettomuuspisteitä ovat shen men sekä munuaisten ja sydämen pisteet eli hiero yksinkertaisesti vain koko korvat.

Kukkaterapia voi auttaa: Esimerkiksi mesiangervoa voi käyttää silloin, kun asiat kiertävät mielessä johtuen esim. huolista tai jonkun TV-ohjelman katselun jälkeen. Kuusi, lumme ja metsätähti taas auttavat, kun ei osaa rentoutua ja Aputipat (lumme, metsätähti ja suopursu) kun mieli on kriisin keskellä.

Aromaterapeuttisia eteerisiä öljyjä kuten laventelia, muskatellisalviaa, vetiveriä ja santelia voi käyttää tuoksulyhdyssä, diffuuserissa tai pirskotella sängyn lakanoihin tai yöpaidan selkämykseen. Haihtuvaa öljyä riittää pari tippaa ja luonnollisesti sen tuoksusta on pidettävä. Miellyttävä rauhoittumisen rituaali on myös sipaista aromaterapeuttista Frantsilan Calm Iltaöljyä ohimoille ja ranteiden sisäpinnoille nukkumaan mennessä. Calm Iltaöljyn sisältämä laventelin eteerinen öljy saa aivot erittämään serotoniinia, hyvän olon hormonia, joka kehottaa mieltä rauhoittumaan.

Yöpöydällä kannattaa pitää varalla Tyyneyden tipat –yrttiuutetta pienessä määrässä vettä ja ottaa siitä siemaus, jos herää yöllä. Tyyneyden tippojen sisältämä luomu kauranversouute rauhoittaa hermostoa ja näin tyynnyttää mieltä. Kun tekemättömät työt muistuvat mieleen, on ne hyvä kirjoittaa muistiin, jolloin ne ovat pois mielestä yöpöydällä paperilla.

Jos mieli käy ylikierroksilla, on hyvä tehdä autogeeninen rentoutusharjoitus, jossa keskitytään jalkoihin ja annetaan rentouden tunteen kohota jaloista ylöspäin. Voi ajatella sisäänhengityksellä ”Tunnen Suuren Rakkauden turvan” ja uloshengityksellä ”Hellitän ja rentoudun täydellisesti”

Levollista mieltä ja kauniita unia toivottaen, Virpi Raipala-Cormier