Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet Virpi Raipala-Cormier

Posted by | 17/04/2017 | Uncategorized | No Comments

Usein lisääntynyt kevään ja kesän valoisuus, stressi, liian jännittävä TV-ohjelma tai pelit vaikeuttavat uneen pääsyä. Myös liian tuhti ateria myöhään syötynä voi aiheuttaa unettomuutta ja painajaisia.

Unettomuus liittyy perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan lähinnä sydämeen, tunteiden keisariin sekä munuaisten kuntoon, joka on vastuussa koko hermostosta. Kokonaisvaltaisten munuaishoitojen avulla voidaan saada pysyvästi parempi uni ja lieventää nukahtamisvaikeuksia. Oireita voidaan lievittää sisäisesti nauttimalla rauhoittavista kasveista esim. kamomillan ja kanervan kukista, humalan emikävyistä, sitruunamelissan lehdistä (Tuutu –yrttitee) tai virmajuuren juurista valmistettua yrttiteetä hunajan kera noin tunti ennen nukkumaanmenoa. Liian lähellä sänkyyn menoa ei kannata juoda kovin paljon, koska se ennakoi yöllistä WC:ssä käyntiä. Yrttiteetä juodessa voidaan ottaa myös rauhoittava jalkakylpy. Lämmin kylpy rauhoittaa jo sellaisenaan, mutta yrtti- ja eteeristen öljyjen (mm. Laventeli) käyttö lisää tehoa. Myös rauhoittavia yrttiuutteita (Unilintu) voidaan käyttää yrttiteen sijaan. Melatoniini on ollut luontaistuote- ja apteekkialan eräs myydyimpiä tuotteita viime vuosina.

Jalkakylpyjen lisäksi ulkoisena hoitona hierotaan lämmittävää yrttisalvaa (Lohikäärme) jalkapohjiin, nilkkoihin ja alaselkään, johon voidaan lisäksi panna lämpimäksi pakkaukseksi kauralämpöpakkaus (Paras ystävä) tai kuumavesipullo. Makuuhuoneen tuuletuksesta ja toisaalta riittävästä lämmityksestä on syytä huolehtia. Pää saa olla viileässä, mutta keho lämpimänä. Alaselän ja jalkojen lämmikkeenä voi käyttää vaikkapa lampaantaljaa, lämpöpakkausta tai lisäfilttiä. Vuodevaatteiden on hyvä olla luonnonkuituisia.

Ihminen tuskastuu helposti, kun uni ei tule. Siksi psyyken tueksi kannattaa varata yöpöydän lähelle rentouttavaa musiikkia ja mielialaa kohottavaa kirjallisuutta. Mielialaharjoituksena voidaan kuvitella vaaleanviolettien ja -sinisten värien hoivaa; sitä kuinka ne ovat energeettisesti joka puolella ja ikään kuin sulavat kehon sisälle rauhoittaen koko olemusta. Makuuhuoneen seiniin kannattaa valita mielialaa rauhoittavia värejä kuten vaaleanpunaista tai vaaleansinistä. Lisäksi viiden hoitojakson shiatsuhoito, aromaterapeuttinen käsittely tai muu rentouttava hoito voi tehdä ihmeitä. Meditaatio ja rauhallinen jooga ovat erinomaisia mielialan rauhoittajia. Perinteinen kiinalainen unensaantikeino on painella 81 kertaa munuainen-l -pistettä jalkapohjassa, joka on heti päkiän alla keskellä jalkapohjaa. Korvan unettomuuspisteitä ovat shen men sekä munuaisten ja sydämen pisteet eli hiero yksinkertaisesti vain koko korvat.

Kukkaterapia voi auttaa: Esimerkiksi mesiangervoa voi käyttää silloin, kun asiat kiertävät mielessä johtuen esim. huolista tai jonkun TV-ohjelman katselun jälkeen. Kuusi, lumme ja metsätähti taas auttavat, kun ei osaa rentoutua ja Aputipat (lumme, metsätähti ja suopursu) kun mieli on kriisin keskellä.

Aromaterapeuttisia eteerisiä öljyjä kuten laventelia, muskatellisalviaa, vetiveriä ja santelia sekä ruusua voi pirskotella sängyn lakanoihin tai yöpaidan selkämykseen. Haihtuvaa öljyä riittää pari tippaa ja luonnollisesti sen tuoksusta on pidettävä.

Yöpöydällä kannattaa pitää varalla Tyyneyden tipat –yrttiuutetta pienessä määrässä vettä ja ottaa siitä siemaus, jos herää yöllä. On hyvä tehdä autogeeninen rentoutusharjoitus, jossa keskitytään jalkoihin ja annetaan rentouden tunteen kohota jaloista ylöspäin. Voi ajatella sisäänhengityksellä ”Tunnen Suuren Rakkauden turvan” ja uloshengityksellä ”Hellitän ja rentoudun täydellisesti”. Kun tekemättömät työt muistuvat mieleen, on ne hyvä kirjoittaa muistiin, jolloin ne ovat pois mielestä yöpöydällä paperilla.